travis swan setting them free

Had je al gehoord van de geweldige manier waarop Finse scholen ervoor zorgen dat hun leerlingen de aandacht erbij houden? Het is eenvoudig, maar heel effectief.

Ze krijgen vijftien minuten pauze na iedere drie kwartier school. Dat is het. Simpel nietwaar? En toch werkt het als een tierelier. In het artikel op The Atlantic vertelt een Amerikaanse leraar hoe hij dit in Helsinki vrij sceptisch probeerde. Maar het werkte fantastisch; de kinderen gingen fris en vol aandacht het volgende lesuur in. Smokkelen werkte niet. Als hij twee lessen lang doorging en vervolgens een half uur pauze gaf, was het effect weg. Hij dook hier dieper in en vond allerlei onderzoeken die de Finse praktijk ondersteunen.

Wat blijkt? Het gaat om het vrije spel tijdens dat kwartiertje. Waar ze spelen, buiten of binnen, dat maakt niet uit (al sturen Finnen de kinderen standaard naar buiten, weer of geen weer). De onderzoeken tonen aan dat het enige belangrijke is dat ze zelf hun kwartier moeten kunnen invullen en dus echt even ‘vrij’ kunnen zijn:

It’s free-play that gives students the opportunity to develop social competence. During these times, they not only rest and recharge — they also learn to cooperate, communicate, and compromise, all skills they need to succeed academically as well as in life.

Klinkt prachtig, toch? Handen omhoog als je voor bent!

PS Tips van een lerares die twee dagen meeliep met middelbare scholieren

{Credits: artikel The Atlantic, beeld Travis Swan}

2 comments on “Hoe Finland kinderen gefocust houdt op school

Leave a reply

required

CommentLuv badge