best of the blogs ale e francesco

Je bent van mij niet gewend dat ik het over het bloggen zelf heb, maar omdat er zoveel te vertellen is over de zakelijke kant van het bloggen naar aanleiding van het onderzoek dat ik gisteren publiceerde, wijd ik er nu toch een artikel aan. Ik hoop dat je dit ook interessant vindt en zo niet, dan knijp ik even mijn ogen dicht terwijl je *nu* wegklikt.

Zo. Nu we met alleen geinteresseerden onder elkaar zijn; wat is het toch een wonderlijk wereldje, dat bloggen, nietwaar? Je begint ermee als hobby, om wat te schrijven, om te delen, om wat creatiefs te doen met je tijd in plaats van bankhangen en ineens, hatsiekidee heb je een verzoek van een adverteerder in je mailbox of je een samenwerking aan wilt gaan en wat je tarieven zijn. En dan? Dan moet je – als je dat wilt – met een netjes zakelijk voorstel terugkomen. Niet dat ik het beste voorbeeld ben. In mijn geval kwam dat de eerste keer neer op een soort email-gestamel, van goh, wat leuk en wat had je zelf in gedachten? En wat leuk!

Als je echter beter beslagen ten ijs wilt komen dan ik, dan kun je je verdiepen in wat gebruikelijk is om te vragen. Echter, dat is informatie die niet voor het oprapen ligt. Er zijn weinig bloggers die hun tarieven op hun site noemen en daarnaast weet je niet zeker waaraan je zo’n tarief moet relateren. Tot nu! :) Want met het Grote Dertigplus Bloggers Onderzoek, dat ik gisteren publiceerde, kunnen we eindelijk kijken of er nu chocola van te maken is, van wat wij vragen voor onze gesponsorde blogs.

Voorafgaand een paar open deuren: Het onderzoek is gebaseerd op 106 bloggers (je vindt ze allemaal in het onderzoek van gisteren, leuk voor nieuwe bloggersinspiratie!).  Dat zijn er veel meer dan ik ooit had durven hopen. (Dank jullie wel, nogmaals!) Echter, slechts zevendertig procent schrijft (wel eens) gesponsorde blogs. Dat betekent dat de resultaten een behoorlijk inzicht geven, maar het zijn er niet zoveel dat de resultaten van het onderzoek representatief zijn voor álle bloggers. Daarnaast zaten er een hoop startende bloggers tussen de deelnemers; 35% blogt minder dan één jaar, 28% blogt al één jaar, 17% twee tot drie jaar, 10% vier tot vijf jaar en de rest (9%) langer dan zes jaar. Als er wellicht nog meer gevestigde blogs hadden meegedaan, waren de resultaten heel anders geweest. Tot slot kan ik niet garanderen dat alle 106 deelnemers de gegevens naar waarheid hebben ingevuld, en bovendien ben ik wel een echte excel-nerd, maar geen officiële onderzoeker. Gebruik de resultaten dus alleen om je eigen ideeën aan te toetsen en beschouw ze niet als dé waarheid.

Dat gezegd hebbende, is het de eerste keer (voor zover ik heb kunnen vinden) dat er zoveel informatie over dertigplus bloggers is gepubliceerd. Dus je kunt er wel degelijk lering uit trekken. En wat ik hoop is dat het ons allemaal wat houvast geeft in de zakelijke bloggersjungle.

ladies home blogging - mike licht

Het Grote Dertigplus Bloggers Onderzoek

Gisteren publiceerde ik al een heleboel interessante informatie over de deelnemende bloggers en vandaag wil ik me focussen op de verdiensten-kant. Want met alle data die er is, is het dan mogelijk om ‘een formule voor tariefstelling’ te bepalen? We zullen zien. ;)

Wat ik heb gedaan is, geanonimiseerd, alle data in kruistabellen verwerkt. Door iedere keer op een andere manier naar de data te kijken, kun je zien welke groep er nu gemiddeld welk bedrag rekent voor een gesponsorde blog. In de kolom #resp zie je steeds het aantal respondenten; het aantal mensen dat in die groep valt. Zo zie je of je veel (bij veel respondenten) of weinig (bij slechts een paar espondenten) waarde kunt toekennen aan het gemiddelde wat eraan vast hangt. Je ziet steeds hoeveel pageviews en unieke bezoekers zo’n groep gemiddeld per maand heeft, het gemiddelde tarief dat ze hanteren, het aantal uur dat ze ergemiddeld per dag aan besteden en hoeveel jaar ze gemiddeld al bloggen. Het aantal respondenten telt niet altijd op tot 106, omdat sommige mensen sommige vragen hebben overgeslagen. Of omdat er soms een antwoord tussen zat dat duidelijk onzin was (99999), die antwoorden heb ik dan uiteraard niet meegenomen in de berekeningen.

Blogtarief en aantal keer plaatsen per week

Zo zie je hieronder de groep verdeeld in hoe vaak ze een blog plaatsen. Je ziet dat de meeste pageviews, unieke bezoeken en het hoogste gemiddelde tarief, zitten bij de bloggers die dagelijks posten. Gemiddeld zijn zij ook het langst aan het bloggen, namelijk al zo’n 5,9 jaar. Ze besteden er grappig genoeg niet de meeste tijd per dag aan; ‘slechts’ 3,5 uur per dag en zoals je gisteren kon lezen, is dat maar een half uur meer dan het gemiddelde van alle deelnemers. Overigens zou dat ook kunnen liggen aan dat sommige, succesvolle blogs door meer dan één persoon gerund worden. De eer van de meeste uren per dag is voorbehouden aan met name de groep die één keer per dag post. (Ik laat de ‘groep’ van zes keer per week even buiten beschouwing, omdat dat slechts één persoon betreft.)

moreplease - tabel aantal blogs

Verdien je meer aan je blog als je langer eraan werkt?

Je zag het in de tabel hierboven al, de groep die er het langste aan werkt per dag, heeft niet de hoogste tarieven. Maar, zit er wel een verband tussen? Hieronder zie je dat meer uren per dag, gemiddeld wel een hoger tarief betekent. Zo’n één à twee uur per dag levert gemiddeld bijna € 90 per gesponsorde blog op. Bij drie uur per dag zit je al op meer dan het dubbele en het toppunt lijkt op vijf uur per dag te liggen. Maar ligt het aan die uren die je erin steekt, of ligt de tariefstelling aan iets anders?

moreplease - tabel aantal uur

Pageviews, unieke bezoekers en tarieven

Het is heel gebruikelijk dat een potentiële partij met wie je samen wilt werken, vraagt naar je blogstatistieken. Ze willen dan weten hoeveel mensen jouw blog bereikt. Eén van de manieren om dat te meten is om te kijken naar je pageviews; hoe veel pagina’s er in totaal bezocht zijn op je blog, en naar je unieke bezoekers; hoeveel individuele mensen er in één maand naar jouw blog zijn gekomen. Als ik in een maand twee keer op jouw blog kom en steeds drie pagina’s bezoek, dan ben ik die hele maand één unieke bezoeker en heb je dankzij mij 2 x 3 = 6 pageviews.

Er wordt vaak vanuit gegaan, dat hoe meer mensen je bereikt, hoe hoger het tarief dat je vraagt voor een gesponsorde blog mag zijn. Hieronder zie je hoe dat voor de deelnemende bloggers uitpakt. In de tabel hieronder zie je afgemeten aan het aantal pageviews, wat de tariefstelling is. Het wisselt nogal. In het algemeen gaat de lijn wel omhoog (meer pageviews is een hoger tarief), maar er zitten een paar onderbrekingen in de lijn. Dat ligt waarschijnlijk ten eerste aan het feit dat er vaak maar een paar respondenten in een categorie zitten; die paar bepalen dat het gemiddelde voor de hele categorie. Maar ik denk persoonlijk ook dat je hier juist kunt zien, wat een gebrek aan informatie er is over welk tarief je nou wanneer kunt hanteren. Vandaar dat het van onder naar boven en weer terug schiet.

moreplease - tabel pageviews

Omdat de categorieën zo klein zijn, had ik gisteren al een zelfde soort tabel laten zien, maar dan met grotere klassen. Hier gaat het gemiddelde tarief in duidelijkere stappen omhoog. (Het aantal respondenten per categorie is 39, 17, 21, 5, 3, 2).

pageviews tabel

Dezelfde tabel heb ik gemaakt van de aantallen unieke bezoekers. De unieke bezoekers is doorgaans waar potentiële adverteerders het meest in geinteresseerd zijn. Deze tabel geeft hetzelfde beeld als de vorige: zoals verwacht lopen de tarieven op bij meer unieke bezoekers, maar het is geen rechte lijn.

moreplease - tabel unieke bezoekers

Ook deze tabel had ik in het onderzoek gisteren al getoond, in kleinere klassen. (Respondenten: 55, 13, 10, 2, 2.) Het levert iets andere bedragen op dan bij de pageviews. Het hangt er dus maar net van af wat je wilt hanteren om je tarief te bepalen.

unieke bezoekers tabel

Als je alle genoemde bedragen ten opzichte van het aantal pageviews plot op een grafiek, dan krijg je het volgende beeld. (Je kunt erop klikken om hem te vergroten.)

 

moreplease - pageviews tov blogtarief

Als je vervolgens inzoomt op de eerste 35.000 pageviews, dan kun je wat beter zien hoe het in de lagere regionen verdeeld is. We zijn het als bloggers niet helemaal met elkaar eens, maar er lijkt wel een lijn in te zitten van ongeveer € 10 per 1000 pageviews. Die lijn buigt dan weer af na de 35.000 pageviews, want zoals je in de grafiek hierboven ziet is het dan eerder een bedrag tussen de € 4 en de € 5 per 1000 pageviews.

moreplease - pageviews tov blogtarief ingezoomd

Als je kijkt naar de unieke bezoekers, dan zie je een zelfde soort beeld, alleen loopt de lijn iets steiler. Unieke bezoekers zijn per bezoeker meer waard dan een pageview.

moreplease - unieke bezoekers tov blogtarief

Als je inzoomt op de blogs met minder dan 16.000 unieke bezoekers, dan zie je dat de tariefstelling in eerste instantie een beetje zigzaggend naar boven gaat. De prijs per 1000 unieke bezoekers varieert dan tussen de € 12,50 en € 25. Daarna tref je prijzen aan van tussen de € 8 en € 13 per 1000 unieke bezoekers. Ook hier zitten, net als in de andere grafieken flink wat uitschieters naar onder en naar boven, dus is het lastig om er een eenduidige conclusie uit te trekken.

moreplease - unieke bezoekers tov blogtarief ingezoomd

Waarop moet je nu je tarief baseren?

Een heleboel data, maar wat betekent het? Het was te verwachten, maar we doen niet per ongeluk allemaal hetzelfde. Er is dus geen lineaire formule die altijd werkt, waarbij je x bedrag rekent per y unieke bezoekers of pageviews. Maar, hopelijk heb je met bovenstaande wel een idee van binnen welke bandbreedte de bloggers die aan dit onderzoek meededen, zitten. Overigens is het niet zo dat statistieken zaligmakend zijn. Het is ook maar net waar een adverteerder naar op zoek is. De een wil graag tegen een laag tarief zoveel mogelijk linkjes de lucht in gooien voor zijn SEO (waar je overigens ook voor moet uitkijken, omdat Google gekochte linkjes niet waardeert, maar dat is weer een ander verhaal), de ander is echt op zoek naar een goede en integere review van zijn product binnen een hele kleine niche-markt.

Een aantal deelnemers gaf aan dat ze ook altijd kijken naar het type adverteerder dat bij ze aanklopt. Een grote organisatie betaalt eerder het volle pond dan een startende ondernemer. Ook zit er bij de hoge bedragen bijna altijd (bij deze deelnemers althans) een mediabureau tussen. Dit zijn andere bedragen dan wat de blogger er zelf uiteindelijk aan over houdt.

espresso - 55laney69

Het belangrijkste…

… wat mij betreft, is dat je doet waar je je goed bij voelt. Dat geldt voor zowel het type opdrachten dat je accepteert (en of je ze überhaupt accepteert) als voor de bedragen die je vraagt. De lat ligt voor iedereen anders en naarmate je langer blogt en vaker te maken krijgt met aanvragen van adverteerders, ontwikkel je vanzelf een tariefsysteem waar je je goed bij voelt. Daarnaast hangt het er natuurlijk ook van af welk doel je hebt met je blog. Ik schrijf hem met name als hobby; ik heb een paar jaar terug een eigen glossy uitgegeven en nadat dat een paar jaar stil heeft gelegen pak ik online de draad weer vrolijk op. Als je wel als doel hebt om fulltime te gaan bloggen, dan kun je berekenen wat je nodig hebt om aan voldoende salaris te komen. Hoeveel gesponsorde blogs wil je maximaal schrijven per week? (Wat is nog leuk voor je lezers?) En welk bedrag moeten ze dan per blog opleveren? Met de grafieken hierboven kun je dan uitrekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt.

Ik wens je met name heel veel plezier in het bloggen toe. Dat is nog veel belangrijker dan welke statistiek ook, vind je niet?

PS Wauw, als je tot hier hebt gelezen ben je echt een held. Dank je wel voor je bezoek. Ik hoop je nog vaak terug te zien!

{Credits: bovenste beeld: ale e francesco; ladies blogging companion door mike licht; espresso door 55laney69}

13 comments on “Onderzoek: wat kun je vragen voor een gesponsorde blog?

  1. Saskia

    Wauw ik heb het bijna met ingehouden adem gelezen, wat intressant! Super en ook waardevol dat je dit allemaal uitgezocht en berekend hebt. En ik ben het met je eens dat plezier in het bloggen het allerbelangrijkste is!

    1. Noraly Post author

      Leuk om te horen Saskia, bedankt!

  2. Romy

    Wat een werk! Interessante informatie, ik kan er zeker iets mee. En inderdaad, plezier hebben in het bloggen staat voorop.

    1. Noraly Post author

      Fijn! En succes met Dochterlief!

  3. Lilian

    Wat interessant om te lezen! Echt super dat je dat allemaal hebt uitgezocht! :-)

    1. Noraly Post author

      Dankjewel, het was leuk om te doen. :)

  4. Liet

    Gweldig Noor,ook al ben ik helemaal niet thuis in het bloggen en wel jouw stukjes lezende,bovendien is het interessant om dit alles te lezen! Jij moet gaan onderwijzen ergens,steengoed en zeker interessant voor je mede bloggers! Bravaaa <3 hoe bedoel je on-line glossy,effe kijken,fijn weekend nog,baci

  5. Chris

    Ben wel een held :)

    Maar heb een uniek win model. Interessant te lezen maar heb er niet al te veel aan.

  6. Bianca Schrijft

    Wat een super goed artikel! Deze ga ik even saven. Ben hem nu op mijn telefoon aan het lezen, maar dit wil ik ook even goed achter de computer doorlezen. Dank je wel in ieder geval.

Leave a reply

required

CommentLuv badge