Untitled

john januzzi

scandinavija tent

Weet je wat ik soms doe als het me duizelt door de drukte van alledag?

Of juist als ik een presentatie of speech moet geven en stiekem wat zenuwachtig ben?

* ik ga kaarsrecht zitten of staan
* met mijn kin hoog in de lucht
* en mijn schouders naar beneden
* en adem drie keer – langzaam – helemaal vanuit mijn tenen naar boven in, en weer uit naar beneden naar mijn tenen terug

Het is een heel simpel trucje dat ik ooit leerde (ik weet niet meer waar) en het helpt altijd, want het dwingt je hartslag om langzamer te gaan. Daarna zet je een grote glimlach op, en gaan!

Vorige week werd ik door Anita van Mindjoy geïnterviewd over mindfulness. Ik heb altijd het idee dat ik niet aan mindfulness doe, omdat ik daar geen tijd voor heb. Maar eigenlijk betekent het alleen maar dat je dingen met aandacht doet. En er zijn best veel dingen die ik de laatste tijd bewust doe:

Ik snijd ingrediënten voor het eten langzamer. Dat klinkt nogal willekeurig, maar het helpt mij te focussen op wat ik aan het doen ben.
~
Als ik geïrriteerd ben door de kinderen, dwing ik bewust een glimlach op mijn gezicht en doe alsof ik naar een film kijk. En in een film kan ik het gedrag van andermans kinderen ook van me af laten glijden. Dat lukt dan bij mijn eigen kinderen ook beter.
~
Ik doe dingen zo min mogelijk tegelijkertijd, omdat het wetenschappelijk bewezen is dat multitasken niet werkt. Koop leuke post-its bij de Hema, schrijf je to do’s erop en werk ze één voor één af.
~
Ik zet de autoradio uit – even complete stilte. Of, als ik geen zin heb in stilte, dan zing ik juist op mijn aller-allerhardst mee. Ha! (Eng! Maar heerlijk. Dus dan weet je dat, als je naast me rijdt. ;)

Wat doen jullie?

{credits: foto handen door Nastya Abitkovskaya, baked goodies door john jannuzzi, tent door less is more; via de tumblr van modern hepburn}

Leave a reply

required

CommentLuv badge