201607 linari uitzicht

Na een heerlijke week aan het Ledromeer, zijn we doorgereisd naar Siena. Toscane is zo’n beetje onze thuisstek in Italië geworden, zo vaak zijn we er al geweest, en iedere keer zoeken we in die streek een nieuw plekje om te ontdekken. Siena kende ik al van vorige bezoeken (mooi!), maar de dorpjes eromheen nog niet.

En dus streken we neer in San Lorenzo a Linari. Ik zal er binnenkort wat meer in detail over vertellen, want mijn hemel wat was dat een idyllisch oord! Maar voor nu hou ik het even bij onze vakantieverhalen. Als je Toscane kent, zie je vast wat bekende plekjes.

201607 monteriggioni gezin

201607 deur

Ons dagprogramma zag er bijna altijd zo uit: Veel te vroeg wakker worden door de kinderen, om 8 uur ontbijten, dan hup de auto in en naar een stadje of dorpje. Daar gingen we op zoek naar de lokale speeltuin en onderweg naar die speeltuin zagen B en ik genoeg moois om lekker sfeer te kunnen proeven. Daarna terug naar San Lorenzo a Linari waar we vaak rond een uur of 3, 4 aankwamen, nog even zwemmen, eten koken, en samen buiten eten. Dan de kinderen naar bed en daarna eindelijk een paar uurtjes voor onszelf. Lambrusco drinken, sterrenbeelden en planeten kijken, vuurvliegjes zoeken, een verdwaalde mega-pad bestuderen en weer veel te laat naar bed gaan, tegen beter weten in hopend dat de kinderen morgen wél zullen uitslapen. Wat ze nooit deden.

201607 parmaham salame milano

Uiteraard hebben we heel veel en heel lekker gegeten. Met onze drie kinderen was het niet te doen om ;s avonds uit eten te gaan (Italiaanse restaurants gaan pas vanaf een uur of acht open), maar we hebben kilo’s meloen en ham weggewerkt op de picknicktafel buiten ons appartement. En verse pasta. En gefrituurde courgettebloemen. En pannenkoeken. (Niet omdat het moet…. :)

201607 ribbetjes

En ribbetjes natuurlijk! Misschien wel één van mijn favoriete barbecue gerechten daar. Het zijn een soort kleine spareribjes, maar ieder ribje is los gesneden. Dus wordt ieder ribbetje op de barbecue lekker krokant en rokerig. Beetje olijfolie en citroen erover. Zaaaalig!

201607 jongste ribbetjes

Dat vond deze meneer ook. Obelix was er niets bij, kan ik je vertellen.

201607 boefje op de tafel

Al zou je denken dat we hem niet genoeg te eten gaven. Er waren geen hoge kastjes in ons appartement om dingen veilig weg te stoppen, dus meneer was continu op jacht naar lekkere hapjes.

201608 middelste knotje

Siena zelf hebben we een paar keer bezocht. Het was heel fijn zo dichtbij te zitten, zodat we er vroeg konden zijn (voor de hitte) en ook niet alles in één keer hoefden te doen. Aidan zorgde alleen voor wat verwarring door het de eerste week steeds over ‘Rachelle’, in plaats van Siena te hebben. (Huh?)

201607 siena san marco plein

Zo leuk om weer op het San Marco plein te zijn. Al voelde het met alle aanslagen de laatste tijd toch een tikje oncomfortabel en waren we nooit lang op zo’n drukke plek.

201607 siena jongens

Aidan liet wel even zien waar we heen moesten.

201607 siena hele gezin

In Siena is er een speeltuin vlakbij één van de grote parkeerplaatsen, die we dan ook bijna iedere keer bezochten.

201607 siena speeltuin

Met dit uitzicht over de stad…

201607 siena uitzicht speeltuin

201607 siena speeltuin glijbaan

Een nieuw prachtig stadje dat we ontdekten, was Arezzo. In het centrum ligt een heel groot oud plein, wat echt nog de sfeer van ridders en prinsessen uitademt. Overal vlaggen en schilden van de stad; Aidan en Lelie vonden het helemaal geweldig.

201607 arezzo plein

201607 oudste arezzo

Maar Sanner ontdekte iets veel interessanters; een barretje waar oude Italiaanse muziek door de speaker klonk. (Die daar voor hem op de grond staat.) Hij was compleet gebiologeerd.

201607 arezzo bar jongste

201608 jongens speeltuin wip

201607 middelste speeltuin tunnel

201608 jongste spierballen

’s Middags aten we vaak een hapje in het stadje waar we dan waren. De boterzachte, centimeters dikke Bistecca a la Fiorentina, mocht natuurlijk niet ontbreken. Zalig…

201608 bistecca gezin

201608 bistecca fiorentina

Al ging het hun natuurlijk met name om het ijs. (Het is Sanners nieuwe woordje. Hij zegt nog niet heel veel, maar ‘ijsssss!’ gaat prima). We hebben veel smaakjes geprobeerd en de conclusie van 2016 is als volgt: Aidans lievelingsijs is mint met stukjes chocolade, op de voet gevolgd door bitter koffie-ijs (wie had dat gedacht?) en Lelie wil het liefste aardbeien, zolang er maar niets in zit wat op echt fruit lijkt. Sanner maakt het niet uit, zijn grootste frustratie was dat hij het niet zelf mocht vasthouden… B en en ik houden het op chocolade. (B eigenlijk ook koffie, maar die werd steeds geconfisqueerd door de ijspolitie: ‘Even proeven of het wel lekker is, pappa!’)

201608 oudste twee ijsje chianti

Iedere middag wanneer we terugkwamen gingen we lekker zwemmen. San Lorenzo a Linari heeft een peuterbadje (nogal een zoektocht in Toscane kan ik je vertellen) en dat vond met name Lelie heel erg fijn. Deze anders zo dappere ridderprinses bleek toch een iets kleiner hartje te hebben als het om zwemmen gaat. ♥

201607 linari middelste peuterbad

201608 jongste duikplank

Sanner was een heel ander verhaal. Die klom op dag één al op de duikplank en is er een paar keer gewoon vanaf gesprongen in mijn open armen beneden. Kennelijk beviel dat toch niet helemaal, want de rest van de vakantie klom hij er alleen nog voor de show op. Maar verder, wat een lefgozertje is die kleinste. Ik heb me zo verwonderd en gelachen!

201607 pappa en kids in zwembad

Aidan had op de eerste dag al een vriendinnetje in het zwembad, die alleen met vleugeltjes zwom, en dus zwom Aidan ook met alleen zijn vleugeltjes. Hij ging natuurlijk niet voor haar onder doen. Ik denk dat dat ons geluk was, want de week ervoor vond ie het nog best spannend in het zwembad. Op het einde van de vakantie zwom hij zelfs zonder vleugeltjes, maar dan wel onder water, want dat is natuurlijk nóg interessanter.

201608 pappa kinderen zwembad 2

En Lelie klampte zich elke keer als ze in het grote bad ging als een aapje aan ons vast. Ongeveer een week voor we gingen durfde ze uiteindelijk met wat ‘hulp’ van pappa wel zelf te zwemmen met een extra band. De laatste paar dagen zwom ook zij alleen met haar vleugeltjes, goed zo! Als een puppy, zo schattig, met haar tongetje uit haar mond, dikke fronsrimpel, en helemaal hijgend, maar ze wilde niet meer anders!

201608 pappa kinderen zwembad 3

201608 kleinste twee mamma bankje

Rondom het zwembad waren een heleboel baby-hagedisjes die een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de kinderen uitoefenden. Hagedissen vangen was een dagelijks spel. Ze hebben er zelfs een keer één ‘gered’ uit het zwembad (maar ik vraag me af of dat opweegt tegen de getraumatiseerde andere hagedissen).

201608 hagedisje

201608 jongste twee boomstronk

Kun je je voorstellen dat mensen mij een paar keer hebben gevraagd of ze tweeling waren? Kleine Lelie en grote Sanner. ♥

201607 pappa oudste twee uitzicht

201607 linari uitzicht jongste

Wát een heerlijke vakantie. Italië, tot snel weer…

4 comments on “Vakantie in Toscane

1. Sheila

Oh wat een heerlijke foto’s. De laatste keer dat ik in Toscane was, was voor de bruiloft van medeblogger Puck. Toen bezochten we ook o.a. Sienna. Ik heb nog een mooi masker gekocht in één van de winkeltjes vlak bij het plein.
    Sheila plaatste onlangs…Grootouders, heb jij ze nog?

1. Noraly Post author

Dankjewel. Wat een heerlijke plek om je bruiloft te vieren… Mooie winkels om het plein inderdaad. Sommige heel chique en andere gewoon leuk om te neuzen.

2. Liet

Ohhh wat een prachtig verhaal, heb genoten!! Zend je dezelde fotoo’s via Whatsapp naar me lieverd want ik kan ze niet saven van jouw blog, prachtig zijn ze! Lvu ❤️